Hoe gezond is traplopen eigenlijk?

Bewegen is goed voor je, dat weten we intussen wel. En eigenlijk weten we ook dat het beter is om wat vaker de trap te pakken in plaats van de lift. Maar hoe gezond is traplopen eigenlijk? Dat leggen we je in dit artikel uit. 

Gezond blijven doe je door elke dag minstens een half uur te bewegen. Je lichaam krijgt zo meer zuurstof binnen, je spieren worden aan het werk gezet en het is goed voor je bloedsomloop. Maar wat als je door je drukke leven nauwelijks aan sporten toekomt? Het is eigenlijk heel erg simpel: gebruik de trap! Bijna iedereen heeft wel een trap in huis of op het werk en daar kun je makkelijk gebruik van maken.

Wanneer je te weinig beweegt, kan dat invloed hebben op je gezondheid. De kans op diabetes wordt bijvoorbeeld een stuk hoger. Om die reden organiseert het Diabetesfonds al jaren de Nationale Traploopweek.

Hoe gezond is traplopen?

Maar hoe gezond is traplopen nu eigenlijk? Is het te vergelijken met wandelen? Je bent vast weleens een beetje buiten adem geweest wanneer je trap hebt gelopen. Misschien heb je een goede conditie en vond je dat raar, maar het is helemaal niet gek dat je moe bent na het oplopen van een trap. Traplopen is namelijk een stuk intensiever dan ‘gewoon’ wandelen. Dat komt omdat je meer spieren gebruikt, je moet immers omhoog. Je klimt tegen de zwaartekracht in en dat zul je altijd voelen. Maar ook de trap aflopen is gezonder dan gewoon wandelen.

Flink traplopen is dus gezonder dan wandelen. Het is goed voor je hart- en bloedvaten, je versterkt je spieren en je balans wordt beter. Pak daarom eens wat vaker de trap! Je lichaam zal je dankbaar zijn.

Pas je trap aan voor intensief gebruik

Natuurlijk wil je niet dat je trap gaat lijden onder je intensieve gebruik. Daarom is het goed om eens te kijken naar een trap van duurzaam materiaal, die nog jaren vooruit kan. Traprenovatie met PVC of Vinyl kan je daarbij helpen. Binnen één dag heb je een strakke trap die nog jaren vooruit kan. Interesse? Neem vandaag nog contact met ons op.