Je huis schoonmaken: goede voornemens voor 2019

Het is lekker cliché, maar ook gewoon erg leuk: goede voornemens maken aan het begin van het jaar. De meeste goede voornemens zullen over afvallen, gezond leven of sporten gaan. Maar waarom maak je geen goede voornemens over de schoonmaak? Iedereen wil in een schoon huis wonen, maar je huis schoonmaken is nu niet bepaald een hobby. We geven je een aantal tips. 

Voordat je fanatiek aan de gang gaat met een sopje en de stofzuiger, is het eerst slim om eens wat op te ruimen. Doorzoek alles en gooi alles weg wat je niet meer gebruikt (of wat je geen spark of joy geeft, volgens Marie Kondo). Je krijgt hier niet alleen een opgeruimd gevoel van, maar ook nieuwe energie. Uit onderzoek blijkt namelijk dat spullen ons moe maken en dan vooral de spullen die we eigenlijk helemaal niet gebruiken. Dit hoeft natuurlijk niet allemaal in één dag. Verdeel het lekker over een paar dagen, dan kost het ook niet meteen uren van je dag.

Zet je opruimsessies in je agenda

Als je alles hebt opgeruimd en je alleen nog maar de spullen hebt die je echt nodig hebt, kun je gaan poetsen. Poetsen is niet leuk, maar helaas hoort het er gewoon bij. Reserveer een vast punt in je agenda waarop je je huis onder handen neemt. Zo is de kans dat je het gaat uitstellen kleiner en blijft alles lekker schoon. Zet tijdens het schoonmaken wat muziek op en probeer er toch een klein feestje van te maken. Zo gaat de tijd een stuk sneller en wordt het toch iets leuker.

Haastige spoed is zelden goed

Als je begint met je huis schoonmaken wil je er het liefst weer zo snel mogelijk vanaf zijn. Maar als je echt resultaat wilt zien zul je er toch echt even de tijd voor moeten nemen. Dit betekent niet dat je urenlang als een gek moet schrobben, maar je moet het wel even rustig aan doen en niet overhaast. Zo weet je zeker dat je alle plekjes hebt gehad en je niets hebt afgeraffeld.

Met bovenstaande tips wordt het een stuk makkelijker. Investeer ook in goed materiaal en schoonmaakspullen, dan wordt het ook allemaal een stuk makkelijker. En houd een schema bij van wat je wanneer hebt gedaan.

By |2019-01-26T11:46:43+00:00januari 26th, 2019|Categories: Blog|

About the Author:

Renée Müller is marketeer (b2b & b2c), content specialist en journalist. In het verleden was ze onder andere werkzaam voor het Brabants Dagblad, Bit Magazine, Tyrsday en het Eindhovens Dagblad. In haar vrije tijd leest ze een goed boek, zit ze bij haar paarden of bezoekt ze het theater.